شاید در کمتر صنفی وجود بستری آرام برای انجام بخشی از خدمات مطالبه شده به دغدغه تبدیل شده باشد.
“مشاوره دارویی” به عنوان یکی از ارکان مهم وظایف داروسازان در داروخانه نیاز به بستری آرام و فارغ از هیاهوی محیط به جهت شرح حال گیری، تشخیص و ارائه راه حل دارد که اخیرا با طرح اتاق مشاوره جانی تازه گرفته است. نیاز به این مهم شاید خیلی پیش تر از این ها احساس میشد اما اخیرا با تدوین آیین نامه جدید تاسیس داروخانه و الزام به ایجاد اتاق مشاوره اختصاصی روح تازه ای بر این نیاز دمیده شد.
داروساز به عنوان در دسترس ترین حلقه در سیستم بهداشتی و درمانی کشور شناخته میشود و با توجه به شرایط اقتصادی کشور که مردم را بیش از پیش جهت مشاوره های درمانی به سمت داروخانه و داروسازان سوق میدهد، توجه به مامنی مناسب جهت اختصاص به این امر خطیر ضروری به نظر میرسد.
مزایای اتاق مشاوره دارویی در داروخانه ها
داروسازانی که تجربه مشاوره در اتاق مشاوره را دارند مزایای آن را این گونه بر میشمارند:
- راحتی بیشتر مراجعه کننده هم از نظر جسمی (صندلی) هم از نظر روانی (گفت و گوی خصوصی)
- راحتی بیشتر دکتر داروساز هم از نظر جسمی (صندلی)، هم از نظر روانی (عدم اخلال در وسط مشاوره از جانب پرسنل و مشتریان) و هم از نظر شنوایی (حذف صداهای مزاحم محیط)
- احاطه بیشتر و راهنمایی دقیق تر به مشکلات مراجعه کنندگان
- امکان ارائه مکملهای مفید و مورد نیاز مراجعه کنندگان
- ایجاد احساس اعتماد و صمیمیت بیشتر حرفه ای، بین مراجعه کننده (بیمار) و داروساز و دریافت نتیجه بهتر از مشاوره و توصیه های دارویی و درمانی
معایب اتاق مشاوره دارویی در داروخانه ها
البته معایبی نظیر:
هزینه راه اندازی اتاق مناسب
اشغال نمودن دائمی فضای کسب و کار که در داروخانه های کوچک مقدور نیست
عدم اشراف دکتر داروساز به نسخ و پرسنل حین مشاوره نیز در نظر گرفته میشود.
در هر صورت به نظر میرسد تعریف خدمات مستقل از هم و ایجاد تعرفه جداگانه برای تک تک خدمات راهی ناگزیر برای سیستم داروخانه های کشور و داروسازان عزیز باشد که نیازمند بستر سازی از جمله اتاق مشاوره است که هماهنگی و تامل هر چه بیشتر این صنف را میطلبد.
نگارش : دکتر مریم جعفری، داروساز